GASK zahajuje podzimní sezónu trojicí výstav Terezy Eisnerové, Jany Kasalové a Tomáše Pilaře

GASK – Galerie Středočeského kraje vstupuje do podzimní sezóny se třemi novými výstavami. Whitebox se promění ve scénu porcelánových plastik a šperků Terezy Eisnerové, jejichž křehká forma a expresivní tematika se setkávají v projektu Mumie v krajkách. Jana Kasalová v cyklu subjektivní kartografie proměňuje mapy v geoanatomické portréty, v nichž se objektivní dokumentace území setkává s pamětí místa. Výstava Žeň klidného oka představuje obrazy a kresby Tomáše Pilaře, které se tematicky vztahují ke krajině a zvířatům v roli blízkých bytostí člověka a otevírají úvahu nad pomíjivostí bytí. Vernisáž všech tří výstav proběhne v sobotu 20. září 2025 od 16 hodin.
Mumie v krajkách
Porcelánové plastiky a šperky Terezy Eisnerové, 21. 9. 2025 – 22. 2. 2026
Whitebox
Kurátorka: Adriana Primusová
Třebaže během své kariéry pracovala sochařka Tereza Eisnerová (*1981) s celou řadou klasických i současných materiálů a jejich kombinací, v posledních letech je její jméno nejčastěji skloňováno ve vztahu ke keramice, a především k porcelánu. Ten Terezu Eisnerovou fascinuje svou jemností, ušlechtilostí, hladkým povrchem, tvrdostí a zároveň křehkostí. Postupně si v tomto médiu rozvinula zcela originální rukopis, výrazně posouvající hranice běžně využívaných možností materiálu. Ačkoliv má na svém kontě figury v životní velikosti i velkoformátové sochy a reliéfy, v porcelánu se věnuje drobné až miniaturní plastice, v níž může naplno vyniknout potenciál materiálu. „Autorka je se svou virtuózní prací v miniaturním formátu i s výrazně expresivní tematikou mumií a dalších makabrózních výjevů v kontextu české sochařské scény skutečným solitérem,“ doplňuje kurátorka Adriana Primusová.
Projekt Mumie v krajkách, připravený pro výstavní prostor Whitebox, vůbec poprvé představí tuto část autorčiny volné a designové tvorby v reprezentativním celku. Návštěvníci jej mohou zhlédnout do 22. února 2026.
Jana Kasalová – Zpaměti, 21. 9. 2025 – 22. 2. 2026
Experimentální prostor
Kurátorka: Vanda Skálová
Multimediální umělkyně Jana Kasalová (*1974) vytváří „subjektivní kartografii“ – geoanatomické portréty území a států. Mapy čte jako beletrii, jako vrstvy paměti kulturní krajiny, v nichž se prolíná fyzická realita s pamětí místa – s historickými, společenskými i spirituálními souvislostmi. Inspirací jí nejsou jen reliéf a hranice zaznamenané na mapách, ale také neviditelné stopy událostí a vztahů.
„Mapy skládám intuitivně, zrcadlově, a vzniká tak symetrický obrazec připomínající Rorschachův test. I já tak vlastně testuji, co v obraze divák vidí, a pokaždé je to něco jiného, stejně jako u testu psychologického – mozky, mraky, pohlavní orgány…,“ vysvětluje autorka.
Kasalová portréty kreslí tužkou a pastelem, používá zlato i fosfor zářící ve tmě, propojuje přesnost linie s uvolněným rukopisem a barevnými akcenty. Geoanatomie vycházejí nejen z měřítka map, ale také z kánonu lidské postavy – jejich výška 200 cm odpovídá výšce lidské figury.
V Experimentálním prostoru GASK představí autorka soubor prací „ožívajících“ díky projekci a animaci. Výstava, jejíž kurátorkou je Vanda Skálová, potrvá do 22. února 2026.
Tomáš Pilař – Žeň klidného oka, 21. 9. 2025 – 22. 2. 2026
Projectroom
Kurátor: Richard Drury
Malíř a kreslíř Tomáš Pilař (*1979) žije a pracuje ve vlídném ústraní rodinného domku se zahradou v Podlažicích u Chrasti, kde se nerušeně věnuje přemýšlení a tvorbě. A tyto dvě činnosti jsou u Pilaře neodmyslitelně spojené – každý jeho obraz lze totiž označit za nesamozřejmé zhmotnění hloubavého myšlenkového procesu. O to obdivuhodnější je skutečnost, že se jeho vizuální poetika vyznačuje především bezprostředností, nenuceností, dotykovou spontaneitou. Právě tyto vlastnosti nás přivádějí k podstatě autorova díla.
Na výstavě v GASK, jejíž název je odvozený z básně anglického romantického básníka Williama Wordswortha, bude představen průřez Pilařovou tvorbou posledních třinácti let s důrazem na nejnovější práce. Vedle obrazů budou začleněny i ukázky autorových kreseb.
„Tematicky je výstava zaměřena především na fenomén krajiny a zvířat coby „partnerských bytostí“ v blízkém okolí člověka. Lyrické nálady se zde střídají s existenciální melancholií a kontemplací nad tím, co pomíjí a co trvá,“ říká vedoucí kurátor GASK Richard Drury a dodává: „Navíc zdůrazňuje vzácnou hodnotu přírody, živých bytostí, přátelství a přítomného okamžiku. Připomíná, že nevyhnutelnou pomíjivost života přesahuje trvalost paměti, úcty, něhy a pokory.“
Expozice bude ve výstavním prostoru Projectroom ke zhlédnutí do 22. února 2026.
Více na