Naším cílem je přibližovat publiku umění jako přirozenou součást života — a GASK chápeme jako místo otevřené všem.
Lektorské centrum GASK vzniklo v roce 2009 jako propojení instituce s veřejností. Pevnou součástí naší nabídky jsou výtvarné dílny pro děti a mládež, mezigenerační programy pro rodiny, edukační programy pro školní a zájmové skupiny nebo projekce filmů. Na komentovaných prohlídkách, přednáškách a celodenních výtvarných dílnách pro dospělé spolupracujeme s kurátorským oddělením, umělci a knihovnou GASK.
Ve své práci využíváme sbírkový fond GASK prezentovaný ve stálé expozici Labyrintem.
O čem je nová stálá expozice Labyrintem?
Při hledání správného klíče k podobě nové stálé expozice GASK nás inspiroval současný, dramaticky se měnící svět, plný výzev, zvratů a krizí, v němž jsme každý protagonistou svého vlastního životního příběhu. Zásadní myšlenka výstavního projektu volně navazuje na výzkum amerického etnologa a religionisty Josepha Campbella (1904–1987), který objevil v mýtech, bájích a náboženstvích překvapivé shody a na jejich základě sestavil tzv. monomýtus, univerzální koncept hrdinské cesty se třemi hlavními etapami a charakteristickou dramatickou strukturou: Poutník opouští svůj známý svět, aby se vydal vstříc výzvám. Vykročí do neznáma, kde se setkává s překážkami a démony, ale také s průvodci a pomocníky. Čelí nástrahám, bojuje sám se sebou i s vnějším světem, a když je dobrodružství u konce, vrací se proměněn zpět.
Proč právě koncept Cesta hrdiny?
Tak jako nová stálá expozice, i my v Lektorském centru následujeme koncept Cesty hrdiny tak, jak jej popsal Joseph Campbell a po něm Paul Rebillot nebo Stephan Gilligan s Robertem Diltsem.
Věříme, že umělecká díla, silné životní osudy autorů i příběhy a historické okolnosti díla jsou nám blíž, než si sami dokážeme představit. Každý z nás je schopen nalézt paralelu mezi svými životními zkušenostmi a expresivním vyjádřením jednotlivých umělců. Ať už jsme vášnivými požitkáři vizuálního umění nebo, se s ním setkáváme poprvé, můžeme si vzájemně porozumět. To, co nás spojuje, jsou emoce, zkušenosti, místo, odkud pocházíme, zájmy a mnoho dalšího.
Umění vnímáme jako způsob porozumění sobě samým, lidem kolem nás a světu. Stejně tak, jako Joseph Campbell nachází paralely s naším životem v každém hrdinském příběhu. Naším cílem je posilovat soft skills, naslouchat a čelit výzvám.
Kdo je skutečný hrdina? Jaké jsou jeho superschopnosti? S jakými hrdiny se identifikuji právě já? S jakými hrdiny se identifikuje autor? Je umělec hrdina, pomocník nebo démon, který nám brání v naší hrdinské cestě?
Během programů se žáci a studenti mohou potkat s pocity, jako je hlad, touha, úzkost, agrese a bolest nebo radost a pochopení.
Je v pořádku zažívat úzkost a pochyby? Jakými pocity procházím, když je mnou manipulováno? Dokážu se vcítit do někoho, kým naopak manipuluji já? Mám nějaké své poslání? Vím, v čem jsem opravdu dobrý, a umím se ocenit? Co se se mnou děje, když o něco usiluji a ono se to nevyvíjí podle mých představ? Kde jsou moje zdroje a jak je můžu využít?
Prostory Lektorského centra
Ateliéry Lektorského centra
Vizuální herny jsou interaktivním prostorem v prvním patře severního křídla jezuitské koleje, který umožňuje doslova vstoupit do děl světových malířů. Autorkou koncepce je Barbora Zachovalová.
Dětský koutek jako místo rozvíjející senzomotorické schopnosti dětí, podporující tvořivost a koncentraci a podněcující dětskou fantazii. Současně místo pro odpočinek a zklidnění. Nové pojetí galerijního místa pro děti vzniklo v rámci projektu GASK bez bariér, jehož jednou z cílových skupin jsou děti s poruchou autistického spektra.