0

Košík

Hledat Menu

Čtyři osobnosti českého umění – Alena Kučerová, Dalibor Chatrný, Aldin Popaja a Stanislav Tůma – se setkávají v podzimním výstavním bloku GASK.

Čtyři osobnosti českého umění – Alena Kučerová, Dalibor Chatrný, Aldin Popaja a Stanislav Tůma – se setkávají v podzimním výstavním bloku GASK.
6. 11. 2025

V Kutné Hoře 6. 11. 2025 – Galerie Středočeského kraje připomíná dvě významná výročí – 90 let od narození Aleny Kučerové a 100 let Dalibora Chatrného. V prostoru Galerie 3 se obě výstavy představí vedle sebe: perforované tisky i objekty Aleny Kučerové a proces perforace a prosakování v díle Dalibora Chatrného. Chatrného výstava je zároveň součástí celorepublikových oslav jeho výročí a vyústí v odbornou konferencí v refektáři GASK. Dalším galerijním počinem je výstava Labyrinty, která představí nejnovější tvorbu malíře, pedagoga a bosenského rodáka Aldina Popaji. Trojici expozic doplní komorní fotografická výstava Stanislava Tůmy, věnovaná lyrice pražského šerosvitu. Vernisáže proběhnou v sobotu 8. listopadu.

Alena Kučerová – Kučerová 90

Dalibor Chatrný – Chatrný 100

9. 11. 2025 – 1. 3. 2026

Vernisáž: 8. 11. od 16 hodin

Galerie 3 – Přesahy grafiky a Blackbox

Kurátorka: Adriana Primusová

Tvorba Dalibora Chatrného byla neustálým experimentem na pomezí umění a vědy, vycházela z pozorování přírodních procesů a z touhy porozumět strukturám světa. Výstava v GASK se zaměřuje na jednu z oblastí autorových experimentálních přístupů – na principy prosakování a perforování – a představí díla z jeho pozůstalosti. Tento projekt je součástí celorepublikového programu k 100. výročí narození Dalibora Chatrného, který inicioval Klub konkrétistů KK3 a na němž se podílí několik galerií v Čechách a na Moravě.

Alena Kučerová přinesla nejen do české grafiky šedesátých let novátorský přístup a výtvarnou experimentaci s materiálem. V jejích pracích se strukturální bod stává základním výrazovým prvkem, kterým zachycuje člověka a krajinu s jemnou intimností a filosofickou hloubkou. Výstava uspořádaná k autorčiným devadesátinám představí výběr z grafické tvorby, perforované tisky, kovové matrice i asambláže z posledního období její tvorby. Díla pocházejí ze sbírek GASK a ze soukromých i institucionálních zápůjček.

Dvě výstavy dvou výrazných osobností českého umění druhé poloviny 20. století – Aleny Kučerové a Dalibora Chatrného – jsou v GASK prezentovány vedle sebe. Oba letošní jubilanty spojuje experimentální přístup k výtvarnému médiu. Pracují s perforací materiálu a využívají průniku světla, a ačkoli jejich výtvarný jazyk vykazuje podobnost, jejich přístupy jsou zcela odlišné. Zatímco u Chatrného vznikají perforace a prosakování pigmentů záznamem procesu zkoumání, Kučerová používá perforovaný bod nebo barvu jako výrazový prostředek k dosažení výsledného účinku díla. Oba jsou pozorovateli přírody a podobně jejím prostřednictvím směřují k hlubšímu poznání světa.

Součástí výstavního bloku bude 22. listopadu 2025 konference Dalibor Chatrný 100, která nabídne odborné příspěvky a vzpomínky na umělcovu osobnost. Lektorské centrum GASK se výstavě bude věnovat 10. prosince 2025 v rámci cyklu GASK mini a 7. února 2026 v rámci mezigeneračního výtvarného programu GASK rodinám. Kurátorka Adriana Primusová připravila komentovanou prohlídku obou výstav, a to 24. ledna 2026 od 17 hodin.

Aldin Popaja: Labyrinty

9. 11. 2025 – 8. 2. 2026

Vernisáž: 8. 11. od 17 hodin

Café Fatal

Kurátor: Richard Drury

Malíř, grafik, pedagog a rodák z Bosny a Hercegoviny Aldin Popaja dlouhodobě konfrontuje svou bosenskou identitu s českým kulturním kontextem. Po osobních zkušenostech s brutalitou vojenského konfliktu má jeho humanistická tematika autenticitu pramenící z nesmlouvavé skutečnosti. Jestliže zpočátku autorova tvůrčí řeč spočívala ve věcném realismu, od roku 2010 se naopak věnuje smyslu symbolu, což ho přivedlo k abstrahované poloze znaku a geometrických tvarů či vzorců. Zásadní je u Popaji kolorismus, tedy uplatňování barvy jako konstruktivního (i významového) prvku obrazové kompozice.

Výstava v GASK představí díla ze dvou cyklů: Létající kameny (2023–24) a Kamenní spáči (2025), inspirovaných středověkými stećky náhrobními kameny nacházejícími se na území Bosny a Hercegoviny. Výjimečnost těchto středověkých vápencových objektů spočívá v tom, že vznikly jako společná tradice bosenské, katolické i pravoslavné církve. V této duchovní inkluzivitě tak nachází Popaja svědectví o vzácné hodnotě sdílené kultury. V posledních dvou letech Popaja motivy stećků postupně zahaluje vrstvami bílých přímek či drah ve tvaru kříže, jemuž můžeme rozumět jako křižovatce či jako procesu ukládání (znejisťování) paměti. Obrazová kompozice se tak jeví jako labyrintnaznačující odvěkou spletitost cesty lidského jedince v jeho vnímání sebe samého a okolního světa.

Výstavu doprovodí komentovaná prohlídka s autorem a kurátorem, jež se uskuteční 17. ledna příštího roku od 14 hodin.

Stanislav Tůma: Praha šerosvitná

9. 11. 2025 – 12. 4. 2026

Vernisáž: 8. 11. od 15 hodin

U knihovny

Kurátor: Richard Drury

Stanislav Tůma je znám především jako fotograf inspirovaný poetickým prostředím Malé Strany a Hradčan, které urbanisticky ztělesňují křehké složitosti kulturních dějin a lidské paměti. Točité uličky, zapadlé kouty dvorků, podloubí a průjezdy, oprýskané zdi a až surreální poselství náhodných architektonických detailů se u Tůmy stávají aktivními společníky v rámci nevyřčeného dialogu o plynutí času, o člověku jako stínu, který se v cyklu krátkého dne i dlouhých let mihne specifickým prostorem svého života. Klasické „stavební prvky“ černobílé fotografie – světlo, stín, obrys, objem a povrch – zde spolu vytvářejí svědectví, která navozují u diváka vědomí odvěké proměnlivosti a pomíjivosti lidského osudu. I tam, kde chybí čitelná lidská postava, je u Tůmy cítit lyrická, občas i humorně ironická výpověď o vrstvách lidských příběhů vetkávaných do historického, přitom stále živého kontextu jeho milovaných pražských čtvrtí.

Komorní výstava v GASK nazvaná Praha šerosvitná se zaměřuje na autorovo zaujetí fenoménem šerosvitu, tedy symbolického kontrastu světla a stínu. Výstava se koná jako připomenutí významné postavy moderní české fotografie při příležitosti nedožitých Tůmových pětasedmdesátin a dvacátého výročí jeho úmrtí.

Výstavu doprovodí 29. listopadu od 13 hodin komentovaná prohlídka s kurátorem Richardem Drurym.