Nad mrtvým nepřítelem / Over a Dead Enemy
ENG ↓
Pavel Brázda (1926 – 2017)
Nad mrtvým nepřítelem
1956–1958
olej, plátno, 84,5 × 60,4 cm
GASK O 1972
Zakoupeno s podporou Ministerstva kultury ČR, 2023
Pavel Brázda je považován za jednu z nejvýraznějších solitérních osobností českého výtvarného umění druhé poloviny 20. století. Spolu se svou životní a tvůrčí souputnicí Věrou Novákovou patří Pavel Brázda ke generaci mladých adeptů, kterou na konci 40. let 20. století nastupující komunistická moc násilně vyřadila z Akademie výtvarných umění v Praze. S Věrou Novákovou se Brázda následně až do roku 1989 pohyboval mimo oficiální i neoficiální českou výtvarnou scénu. Brázdovo dílo vychází ze svébytného (místy až sarkasticky kritického) pojetí figurálního realismu, v němž se propojují prvky vnitřního snového (až surreálního) vizionářství s výpovědí obecného humanistického sdělení o psychice člověka ve 20. století.
Obraz Nad mrtvým nepřítelem z let 1956–58 vznikl v rámci cyklu obrazů, který autor namaloval v letech 1956–59 pod názvem Válka proti lidem (Tři muži a zelená žena, Vojenská vzpomínka, Nad mrtvým přítelem, Hrdina před popravou, Nad mrtvým nepřítelem, Děs a Silnější vítězí). O obrazu Nad mrtvým nepřítelem Brázda napsal: „Vojáček, který tu stojí nad mrtvým nepřítelem, je pravděpodobně ruský Vojáček nad mrtvým Němcem. Tento růžolící malý Vojáček, dosud neostřílený, který působí bezmála jako dítě, neprovedl vlastně nic horšího, než byl poslušný jako dítě. Jestli by nebyl a nestřílel by, když k tomu dostal povel, střelil by ho asi nějaký politruk do zad, a to důvodně. Armáda je k tomu, aby poslouchala a zabíjela. (…) [V]elká mrtvá hlava působí udiveně tím, že je mrtvá. (…) Ani ten v podstatě asi docela hodný a nevinný Vojáček, Vojáček s dobrým srdcem, se nestačí vynadivit tomu, co to vlastně provedl a co je to ta smrt.“ Autorova úvaha znázorněná v tomto obrazu zůstává v souvislostech dnešního mezinárodního dění naléhavě aktuální.
Pavel Brázda (1926–2017)
Over a Dead Enemy
1956–1958
oil on canvas, 84.5 x 60.4 cm
GASK O 1972
Purchased with the support of the Czech Ministry of Culture, 2023
Pavel Brázda is considered one of the most distinctive solo figures in Czech visual art of the second half of the 20th century. Together with Věra Nováková, his partner in art and life, Pavel Brázda belonged to a generation of young artists who were expelled from the Academy of Fine Arts in Prague at the end of the 1940s by the emerging Communist regime. Together with Věra Nováková, Brázda subsequently remained outside both the official and unofficial Czech art scenes until 1989. Brázda’s work is based on a unique (and at times sarcastically critical) form of figural realism in which elements of inner dreamlike (even surreal) visions are intertwined with a universal humanist depiction of the 20th-century human psyche.
Brázda’s painting Over a Dead Enemy of 1956–58 was created as part of a series of paintings that he painted between 1956 and 1959 under the title War Against the People (Three Men and a Green Woman, Military Memory, Over a Dead Friend, Hero Before Execution, Over a Dead Enemy, Terror and The Stronger One Wins). Brázda wrote this about Over a Dead Enemy: ‘The soldier standing over the dead enemy is probably a Russian soldier standing over a dead German. This rosy-cheeked Little Soldier, still untested, who looks almost like a child, did nothing worse than to act like an obedient child. If he hadn’t been, and hadn’t fired when ordered to do so, some political officer would probably have shot him in the back, and with good reason. The army exists to obey and kill. (…) [T]he large dead head looks surprised that it is dead. (…) Even the essentially kind and innocent Little Soldier, a Little Soldier with a good heart, can’t get over what he has actually done and what death is.’ Brázda’s ideas reflected in this image remain sharply relevant in the context of current international events.