Nový Jeruzalém / New Jerusalem
ENG ↓
Adéla Součková (*1985)
Nový Jeruzalém
intervence, 2017
rozmývaná pastelka, vápno na zdi
Adéla Součková svojí nástěnnou kresbou reaguje na Boštíkův obraz Nebeský Jeruzalém, který je jí osobně blízký svojí imaginací a spirituální tematikou. Autorka se však vztahuje k židovské mystice, konkrétně odkazuje na sefirotický strom (strom života), jenž s tématem Nového Jeruzaléma úzce souvisí a také vzdáleně připomíná tlačítka, která propojují technickou či digitální realitu s něčím v určitém smyslu stejně tak abstraktním, jako je spiritualita. Součková se lehce provokativním způsobem pokouší téma aktualizovat pro současného diváka.
Adéla Součková (1985)
New Jerusalem
intervention, 2017
wall drawing in coloured pencil wash and whitewash
Adéla Součková’s mural is a reaction to Boštík’s painting Celestial Jerusalem, to which she feels a personal affinity because of its imaginative approach and religious, almost mystical theme. Her work references Jewish mysticism, specifically the sefirotic tree (the tree of life), which closely relates to the theme of New Jerusalem and is also remotely reminiscent of mechanical buttons, thus associating technical or digital reality with something as abstract as spirituality. In contrast to Boštík, however, Součková expresses herself through expressive figuration and, in a performative way, tries to make the theme topical for the present-day viewer.
A graduate of the Academy of Fine Arts in Prague and the Hochschule für Bildende Künste in Dresden, Adéla Součková represents a young generation of artists for whom it is important to have a relationship to the traditional media of painting and drawing but whose artistic language, full of symbolism and physical gesture, is focused primarily on performative modes of communication.