Korálový obraz (Preparovaný obraz) / Coral Picture (Taxidermic Painting)
ENG ↓
Mikuláš Medek (1926–1974)
Korálový obraz (Preparovaný obraz)
1961
olej, email, plátno, 135 * 104 cm
GASK O 263
Koncem 50. let se Medkova malba proměnila tak, že se sama stala nositelkou všech významů. Figura byla zbavena veškerých realistických podrobností, ale s barevnou hmotou autor zachází tak, jako by šlo o živou tkáň, která je drásána a zraňována. V letech 1960–1963 vzniká cyklus Preparovaných obrazů, v němž používá novou výtvarnou techniku strukturální malby, kterou buduje v několika vrstvách, přičemž každá vrstva nese svůj psychologický výraz a odráží v procesu budovaný vnitřní model. Přestože Medek programově opustil surrealismus, s nímž byl spojen v rané fázi své tvorby ve 40. letech, i později zůstal významným východiskem jeho díla. Silná emotivnost těchto obrazů je spojena s drásavou tělesností a psychickým vypětím, na druhé straně i s účinkem malířské dokonalosti a krásy.
Mikuláš Medek patří k nejpřednějším českým umělcům druhé poloviny 20. století. Byl vnukem impresionisty Antonína Slavíčka, synem generála a spisovatele Rudolfa Medka a bratrem Ivana Medka. Mikulášovými tetami byly historička umění Anna Masaryková a Herberta Masaryková, vnučky T. G. Masaryka. Jeho žena Emila Medková byla jednou z nejvýznamnějších českých uměleckých fotografek. Medek byl spojen s uměleckým okruhem Karla Teiga a později Vratislava Effenbergera. Intelektuální prostředí, z něhož Mikuláš vyšel, vytvořilo zázemí pro formování prostředí, které inspirovalo jeho umělecké vrstevníky. Medkův ateliér se v době komunistických represí stal významným místem setkávání.
Mikuláš Medek (1926–1974)
Coral Picture (Taxidermic Painting)
1961
oil and enamel on canvas, 135 * 104 cm
GASK O 263
In the late 1950s, Mikuláš Medek’s paintings changed to the point that the painting itself became the bearer of all meaning. The figure was stripped of all realistic details, and Medek worked with the paint substance like living tissue being torn and mutilated. In 1960–1963, he created his series of Taxidermic Paintings, made using the new technique of structural painting in which the image consisted of multiple layers, each of which possessed its own psychological identity reflecting the inner model constructed during the painting process. Although during the 1940s Medek consciously abandoned the Surrealism of his early period, it remained an important influence on his later work as well. The strong emotionality of his paintings is associated with a powerful sense of physicality and psychological tension while also reflecting the effects of painterly perfection and beauty.
Mikuláš Medek is one of the most prominent Czech artists of the second half of the 20th century. He was the grandson of the Impressionist painter Antonín Slavíček, son of the general and writer Rudolf Medek and brother of Ivan Medek. Mikuláš’s aunts were Herberta Masaryková and the art historian Anna Masaryková, granddaughters of T. G. Masaryk. His wife Emila Medková was one of the most important Czech art photographers. Medek was associated with the circle of artists centred around Karel Teige and later Vratislav Effenberger. The intellectual background that shaped Mikuláš also formed the milieu that inspired his artistic peers. Medek’s studio became an important meeting place during the period of Communist repression.