Viděno v ohni / Seen in the Fire

ENG ↓

Miloš Šejn (*1947)

Viděno v ohni

(1995)

frotáž, přírodní barvy, popel, vápenec načervenalý, uhlíky, filc (plsť), 95 * 95 cm

GASK O 1804, O 1805, O 1806

Miloš Šejn se věnoval intenzivnímu pozorování a prožívání přírody již od dětství. Jeho dílo je odrazem vnitřní potřeby přiblížit se na „dotek“ k jejímu tajemství, být přítomen zázračným událostem, účastnit se jich, splynout s nimi.

Postupně se zabýval různými metodami sběru přírodních materiálů a vedením záznamů o nich, kresbou i fotografickou dokumentací. Důležitou roli v jeho práci hraje procesuálnost – opakovaná putování krajinou a z nich vzniklé záznamy, které svědčí o důvěrném vztahu k místu a ke krajině v intencích máchovské poutnické tradice. Trojice maleb je součástí rozsáhlejšího stejnojmenného souboru věnovaného živlu ohně. Autor pracuje s otiskem místa přeneseným na textilii technikou frotáže nalezenými přírodními pigmenty – zlomky dřevěného uhlí, popelem, hlínou a vápencem. Stejně jako paleolitický šaman otiskuje na plátno i své ruce jako svědectví přítomnosti a účasti na magickém taktilním záznamu skutečnosti.

Miloš Šejn vystudoval dějiny umění na FF UK v Praze a na Pedagogické fakultě výtvarnou výchovu. Jeho mnohovrstevnou tvorbu lze považovat za originální český příspěvek k mezinárodnímu hnutí land artu, které se v nejobecnější rovině a s přesahy do širších filosofických a společenských souvislostí zabývá vztahem člověka k Zemi, k přírodě, ke krajině.

Miloš Šejn (1947)

Seen in the Fire

(1995)

frottage, natural pigments, ash, red limestone and charcoal on felt, 95 * 95 cm

GASK O 1804, O 1805, O 1806

Miloš Šejn has been intensively observing and experiencing nature since childhood. His work is a reflection of a deep-seated need to ‘touch’ its mystery, to be present at miraculous events, to participate in them and to become one with them.

Over the years, Šejn has variously collected natural materials and kept records of them, for instance in drawings and photographs. An important role in his work is played by process-based activity – his repeated wanderings through the landscape, which produce visual records testifying to an intimate relationship with place and with the landscape, reflect the tradition of the Czech poet Karel Hynek Mácha. The three pictures on display here are part of a larger series dedicated to the element of fire. Here, Šejn works with the imprint of a place transferred onto textile using the frottage technique and natural pigments – charcoal, ash, clay and limestone. Like a prehistoric shaman, he imprints his hands onto the canvas as a witness to his presence and his participation in the magical tactile record of reality.

Miloš Šejn studied at Charles University in Prague – art history at the Faculty of Arts and art education at the Faculty of Education. His multilayered work can be considered an original Czech contribution to the international Land Art movement, which explores our relationship to the Earth, to nature and to the landscape, with a view to the broader philosophical and social context.