0

Košík

Hledat Menu
Edukační programy pro mateřské školy

Edukační programy pro mateřské školy

O čem je nová stálá expozice Labyrintem?

Při hledání správného klíče k podobě nové stálé expozice GASK nás inspiroval současný, dramaticky se měnící svět, plný výzev, zvratů a krizí, v němž jsme každý protagonistou svého vlastního životního příběhu. Zásadní myšlenka výstavního projektu volně navazuje na výzkum amerického etnologa a religionisty Josepha Campbella (1904–1987), který objevil v mýtech, bájích a náboženstvích překvapivé shody a na jejich základě sestavil tzv. monomýtus, univerzální koncept hrdinské cesty se třemi hlavními etapami a charakteristickou dramatickou strukturou: Poutník opouští svůj známý svět, aby se vydal vstříc výzvám. Vykročí do neznáma, kde se setkává s překážkami a démony, ale také s průvodci a pomocníky. Čelí nástrahám, bojuje sám se sebou i s vnějším světem, a když je dobrodružství u konce, vrací se proměněn zpět.

Hrdinská cesta labyrintem5 programů

Proč právě koncept Cesta hrdiny?

Tak jako nová stálá expozice, i my v Lektorském centru následujeme koncept Cesty hrdiny tak, jak jej popsal Joseph Campbell a po něm Paul Rebillot nebo Stephan Gilligan s Robertem Diltsem.
Věříme, že umělecká díla, silné životní osudy autorů i příběhy a historické okolnosti díla jsou nám blíž, než si sami dokážeme představit. Každý z nás je schopen nalézt paralelu mezi svými životními zkušenostmi a expresivním vyjádřením jednotlivých umělců. Ať už jsme vášnivými požitkáři vizuálního umění nebo, se s ním setkáváme poprvé, můžeme si vzájemně porozumět. To, co nás spojuje, jsou emoce, zkušenosti, místo, odkud pocházíme, zájmy a mnoho dalšího.
Umění vnímáme jako způsob porozumění sobě samým, lidem kolem nás a světu. Stejně tak, jako Joseph Campbell nachází paralely s naším životem v každém hrdinském příběhu. Naším cílem je posilovat soft skills, naslouchat a čelit výzvám.

Kdo je skutečný hrdina? Jaké jsou jeho superschopnosti? S jakými hrdiny se identifikuji právě já? S jakými hrdiny se identifikuje autor? Je umělec hrdina, pomocník nebo démon, který nám brání v naší hrdinské cestě?
Během programů se žáci a studenti mohou potkat s pocity, jako je hlad, touha, úzkost, agrese a bolest nebo radost a pochopení.
Je v pořádku zažívat úzkost a pochyby? Jakými pocity procházím, když je mnou manipulováno? Dokážu se vcítit do někoho, kým naopak manipuluji já? Mám nějaké své poslání? Vím, v čem jsem opravdu dobrý, a umím se ocenit? Co se se mnou děje, když o něco usiluji a ono se to nevyvíjí podle mých představ? Kde jsou moje zdroje a jak je můžu využít?

Edukační programy a RVP

V tvorbě našich programů klademe důraz na mezipředmětové vazby a průřezová témata, jak jsou popsána v RVP. Našimi prostředky pro čtení a interpretaci uměleckého díla jsou výtvarná tvorba, ale také akce, experiment, dramatizace, hudba, improvizace a jiné. Cílem programu proto není vždy výtvarný výstup.
Čerpáme z metodického kurzu Cesta hrdiny, jejž jsme absolvovali v prosinci 2023 pod vedením kouče a psychoterapeuta Štefana Schwarce ze spolku Do světa.

Č.1_Na prahu (Jiří Středa)

Cestovat různými světy a cizími krajinami si žádá odvahu. Někdy nás na hranicích Neznáma potká Přemlouvač, který se nás snaží od naší cesty odradit. Jak se dostat přes hranice? Co nebo kdo nám může pomoci? Reliéf Jiřího Středy nám ukáže, že na naší cestě můžeme potkat různé osoby, jako Přemlouvače, Pochybovače, Stracha, ale i Důvěrníka, Odhodlance, Nebojsu aj. Jenže co když jsme tím nejsilnějším Podporovatelem právě my sami?

Vzdělávací oblasti:
Dítě a jeho psychika
Dítě a společnost
Dítě a svět

#kritik #podporovatel #reliéf

Č.2_Cesta (za) krajinou (Václav Špála)

Proč krajina Václava Špály vypadá, jako by ji někdo zmačkal? Jakou zaznamenal autor náladu a můžeme zachytit malbou třeba zvuky a vůně? Každé putování na začátku své cesty přináší různá očekávání. Vydáváme se na místa, která třeba neznáme a jen si je představujeme. Když spojíme esenci představ, nálad a spektrum možná nečekaných barev, dokážeme zachytit něco výjimečného.

 

Vzdělávací oblasti:
Dítě a jeho psychika
Dítě a společnost
Dítě a svět
Dítě a ten druhý

#krajina #expresionismus #barvy #nálada

Č.3 _Pod kobercem (Martin Mainer)

Proč se Martin Mainer rozhodl namalovat perský koberec, který se vlní? Jaké vzory ho zdobí? Je to jen obyčejný koberec, nebo v každém uzlíku skrývá kousek příběhu? Může mít koberec své vlastní přání? A co když se mu splnění snu zdá být v nedohlednu? Někdy se každé větší i menší touze do cesty postaví překážka. Společně namalujeme koberec, ve kterém se ukryjí i naše – zatím – nesplněná přání. Možná se tak jednoho dne zhmotní.

 

Vzdělávací oblasti:
Dítě a jeho tělo
Dítě a jeho psychika
Dítě a ten druhý
Dítě a společnost
Dítě a svět

#ornament #příběh #přání #rozhodnutí

Č.4_Do nitra (Mikuláš Medek)

V životě musíme čelit různým zkouškám a překonávat mnoho překážek. Čelíme výzvám, strachům, bolesti i únavě. Jaké emoce v nás tyto těžké chvíle vyvolávají? Co se děje s naším tělem?

Prostřednictvím díla Mikuláše Medka se pokusíme nahlédnout pod povrch nás samých. Jak by vypadalo naše nitro pod mikroskopem? Co můžeme dělat, když máme strach?

 

Vzdělávací oblasti:
Dítě a jeho tělo
Dítě a jeho psychika
Dítě a ten druhý

#tělo #překážky #emoce #otisk

Č.5_Proměna čtverce (Jan Kubíček)

Čtverec vypadá pevně a neměnně a vypadá to, že se nachází leckde kolem nás. Ale co když ho začneme ohýbat nebo natáčet? Společně prozkoumáme, jak se může obyčejný čtverec proměnit a co všechno se s ním dá vytvořit. Pomocí pohybu a hry hledáme vztah mezi řádem a proměnou a objevujeme, jak se z jednoduchého tvaru může stát nový objekt. Najdeme pro něj to správné místo?

 

Vzdělávací oblasti:
Dítě a jeho tělo
Dítě a jeho psychika
Dítě a ten druhý
Dítě a společnost
Dítě a svět

#čtverec #proměna #objekt