0

Košík

Hledat Menu
Edukační programy pro střední školy

Edukační programy pro střední školy

O čem je nová stálá expozice Labyrintem?

Při hledání správného klíče k podobě nové stálé expozice GASK nás inspiroval současný, dramaticky se měnící svět, plný výzev, zvratů a krizí, v němž jsme každý protagonistou svého vlastního životního příběhu. Zásadní myšlenka výstavního projektu volně navazuje na výzkum amerického etnologa a religionisty Josepha Campbella (1904–1987), který objevil v mýtech, bájích a náboženstvích překvapivé shody a na jejich základě sestavil tzv. monomýtus, univerzální koncept hrdinské cesty se třemi hlavními etapami a charakteristickou dramatickou strukturou: Poutník opouští svůj známý svět, aby se vydal vstříc výzvám. Vykročí do neznáma, kde se setkává s překážkami a démony, ale také s průvodci a pomocníky. Čelí nástrahám, bojuje sám se sebou i s vnějším světem, a když je dobrodružství u konce, vrací se proměněn zpět.

Hrdinská cesta labyrintem5 programů

Proč právě koncept Cesta hrdiny?

Tak jako nová stálá expozice, i my v Lektorském centru následujeme koncept Cesty hrdiny tak, jak jej popsal Joseph Campbell a po něm Paul Rebillot nebo Stephan Gilligan s Robertem Diltsem.
Věříme, že umělecká díla, silné životní osudy autorů i příběhy a historické okolnosti díla jsou nám blíž, než si sami dokážeme představit. Každý z nás je schopen nalézt paralelu mezi svými životními zkušenostmi a expresivním vyjádřením jednotlivých umělců. Ať už jsme vášnivými požitkáři vizuálního umění nebo, se s ním setkáváme poprvé, můžeme si vzájemně porozumět. To, co nás spojuje, jsou emoce, zkušenosti, místo, odkud pocházíme, zájmy a mnoho dalšího.
Umění vnímáme jako způsob porozumění sobě samým, lidem kolem nás a světu. Stejně tak, jako Joseph Campbell nachází paralely s naším životem v každém hrdinském příběhu. Naším cílem je posilovat soft skills, naslouchat a čelit výzvám.

Kdo je skutečný hrdina? Jaké jsou jeho superschopnosti? S jakými hrdiny se identifikuji právě já? S jakými hrdiny se identifikuje autor? Je umělec hrdina, pomocník nebo démon, který nám brání v naší hrdinské cestě?
Během programů se žáci a studenti mohou potkat s pocity, jako je hlad, touha, úzkost, agrese a bolest nebo radost a pochopení.
Je v pořádku zažívat úzkost a pochyby? Jakými pocity procházím, když je mnou manipulováno? Dokážu se vcítit do někoho, kým naopak manipuluji já? Mám nějaké své poslání? Vím, v čem jsem opravdu dobrý, a umím se ocenit? Co se se mnou děje, když o něco usiluji a ono se to nevyvíjí podle mých představ? Kde jsou moje zdroje a jak je můžu využít?

Edukační programy a RVP

V tvorbě našich programů klademe důraz na mezipředmětové vazby a průřezová témata, jak jsou popsána v RVP. Našimi prostředky pro čtení a interpretaci uměleckého díla jsou výtvarná tvorba, ale také akce, experiment, dramatizace, hudba, improvizace a jiné. Cílem programu proto není vždy výtvarný výstup.
Čerpáme z metodického kurzu Cesta hrdiny, jejž jsme absolvovali v prosinci 2023 pod vedením kouče a psychoterapeuta Štefana Schwarce ze spolku Do světa.

No. 1_Na prahu (Jiří Středa)

V životě nás potkávají různé výzvy, které začínají u velkých snů a plánů. Často nás však přepadají pochyby a strach, slýcháme hlasy druhých, které nám nedovolí vydat se za naším snem. Reliéf Rozhovor Jiřího Středy nás přenese do komunikačních situací, které z vlastní zkušenosti moc dobře známe. Díky nim se setkáme i s naším vnitřním kritikem a podporovatelem. Možná konečně pochopíme, co se v nás často děje, když se cítíme nerozhodně na prahu nových výzev.

 

Vzdělávací oblasti:
Jazyk a jazyková komunikace
Člověk a společnost
Člověk a zdraví
Umění a kultura

Průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova
Výchova demokratického občana
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Multikulturní výchova
Mediální výchova

#kritik #podporovatel #reliéf

No. 2_Cesta (za) krajinou (Václav Špála)

Co se stane, když krajinu, ve které se nacházíme, promění naše nálada? Je to vůbec možné? Mnohdy se na cestě setkáme s něčím, co nás na tomto putování vychýlí nečekaným směrem a objevíme něco nového. Prostřednictvím děl Julia Mařáka, Toyen, Karla Černého nebo Václava Špály nahlédneme pod pokličku realismu a expresionismu.

 

Vzdělávací oblasti:
Jazyk a jazyková komunikace
Člověk a společnost
Člověk a zdraví
Umění a kultura
Člověk a svět práce

Průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova
Výchova demokratického občana
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Multikulturní výchova
Mediální výchova

krajina #expresionismus #barvy #nálada

No. 3 _Pod kobercem (Martin Mainer)

Ornament není jen vzor – může vyprávět příběh, ukrývat symboly a propojovat světy. Když se koberec vznese, vidíme starý a nový svět. Ale co leží pod ním? Co se skrývá ve vzorech, které známe?

Během imaginace, pozorování a tvorby procházíme konfrontací mezi řádem a změnou. Do vlastního ornamentu v malbě na jutu zašifrujeme skryté významy. Program inspirovaný dílem Martina Mainera propojuje vnímání skrytého významu, rozhodnutí konat a volnost tvorby.

 

Vzdělávací oblasti:
Jazyk a jazyková komunikace
Člověk a společnost
Člověk a zdraví
Umění a kultura
Člověk a svět práce

Průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Multikulturní výchova

#ornament #příběh #přání #rozhodnutí

No. 4_Do nitra (Mikuláš Medek)

Aby nás v životě něco posílilo, vede k tomu často nelehká cesta. Musíme překonat překážky na cestě životním Labyrintem. Čelíme výzvám, strachům, bolesti i únavě. Prostřednictvím díla Mikuláše Medka se pokusíme nahlédnout pod povrch nás samých. Jak by vypadalo naše nitro pod mikroskopem? V čem spočívá naše vnitřní síla?

 

Vzdělávací oblasti:
Jazyk a jazyková komunikace

Člověk a jeho svět
Umění a kultura
Člověk a svět práce

Průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova

Výchova demokratického občana
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

#tělo #překážky #emoce #otisk

No. 5_Proměna čtverce (Jan Kubíček)

Čtverec vypadá jednoduše, fádně, striktně. Jakou proměnou by mohl projít? Kam nás transformace přivede? Jaké možnosti nabízí? Co můžeme změnou přinést? V experimentu se čtvercem objevujeme vztah řádu a změny, tvoříme vlastní objekt podle zvoleného systému, konfrontujeme ho s díly Jana Kubíčka a pomocí digitálních technologií hledáme jeho místo ve veřejném prostoru.

 

Vzdělávací oblasti:
Jazyk a jazyková komunikace
Člověk a společnost
Člověk a zdraví
Umění a kultura
Matematika a její aplikace
Informatika
Člověka a svět práce

Průřezová témata:
Osobnostní a sociální výchova
Výchova demokratického občana
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Environmentální výchova

#čtverec #proměna #objekt