Kateřina Simerová (1974) se fotografii věnuje už od počátku devadesátých let. Dokumentovala nezávislou hudební a klubovou scénu, spolupracovala s časopisem Rock & Pop, s dalšími periodiky i různými hudebními vydavatelstvími. Zároveň ji zájem o výtvarné umění přivedl k dokumentaci výtvarných akcí, výstav a happeningů; portrétovala výtvarníky a fotografovala jejich ateliéry i díla pro umělecké měsíčníky Blok a Dotyk. V posledních pěti letech úzce spolupracuje s Galerií Středočeského kraje jako profesionální fotografka a dokumentátorka galerijních událostí.
Středobodem její práce je zájem o specifické prostředí sdružující lidi s vyhraněnými zájmy – život, podoby a rituály setkávání. Zabývá se jak portrétní fotografií, tak i dokumentem a reportáží. Nejde zdaleka jen o subkultury, se stejným zaujetím se věnovala fotosouboru Otužilci, v němž zachytila s respektem, ale zároveň s nadhledem svět pánské šatny a zároveň klubovny I. plaveckého klubu otužilců Praha – zvláštní mnohogenerační uskupení mužů, jejich svéráznou pospolitost i emoce spojené s překonáváním vlastních očekávání a limitů. Se soustředěním a zároveň otevřeností sleduje dění, je nenápadná a bezprostřední; bez zábran jde za svým snímkem. Její empatie, schopnost vyčkávat i pohotovost z ní činí často sotva postřehnutelného tichého lovce překvapivých příběhů a událostí.
Aspekt lovu je bezpochyby přítomný i ve vystaveném souboru V temnotách. Jeho jádrem je autorčina práce, s níž ukončila studium na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě. Vznik souboru snímků iniciovala Kateřinina experimentální práce s fotopastí, automatickým fotozařízením obvykle užívaným k utilitárním účelům sledování nebo hlídání. Po dosavadní práci na poli převážně dokumentární a reportážní fotografie, kde vždy hraje roli záměr autora, výběr kompozice, úhel pohledu i čekání na ideální osvětlení, se Kateřina Simerová do určité míry vzdala aktivního podílu na bressonovském „rozhodujícím okamžiku“ a přenechala jeho místo nahodilosti impulsu, který spustí fotopast. Nejprve snímala noční svět zvířat, ale postupně začala experimentovat s fotografováním návštěvníků různých komunitních a hudebních akcí. Získané snímky třídila a pečlivě z nich vybírala, upravovala a digitálně manipulovala zdrojové soubory, které často spojovala do snových kompozic.
Jejím záměrem bylo výběrem a úpravami umocnit atmosféru ambivalence a podivnosti, tajemno i nejistotu a neukotvenost snímků v čase, místě i nejednoznačné zachycení zúčastněných, kteří se vynořují jako přízraky z temnoty a víru času. Syrovostí technického provedení, výrazným zrnem a tonalitou postavenou na základním kontrastu černé a bílé jako by snímky odkazovaly k černobílým artovým filmům nebo naopak k realitě všednodenních pohyblivých obrazů – k záběrům bezpečnostních kamer či k policejním dokumentárním záznamům.
DOPROVODNÝ PROGRAM:
Komentované prohlídky s umělkyní, kurátorkou – 26. 4. (15:00) a 16. 5. (15:00) 2025
Rezervujte si své místo zde: https://gask.cz/vsechny-akce/