Viscum album alias jmelí metaforicky zastřešuje komplexní prezentaci umělkyně ve výstavních prostorách Projectroom GASK. Kurátorský výběr se zaměřuje na tři témata autorčiny tvorby napříč médii. Výraznou prostorovou instalaci ze skupinové výstavy věnované osobnosti a dílu Jindřicha Chalupeckého doplní ikonické dílo inspirované feministickou perspektivou a ženskými tématy. Třetí rovina výstavy je věnována estetice barokní gotiky, kdy umělkyně v průběhu trvání výstavy vytvoří dílo na míru, které se stane součástí konvolutu vystavených děl.
Vstup do výstavy uvozuje významná instalace Omnia flammis data z roku 2022, zapůjčená ze sbírek Galerie Klatovy / Klenová. Toto dílo vzniklo na popud Společnosti Jindřicha Chalupeckého, jež iniciovala výstavu Světy Jindřicha Chalupeckého v pražské GHMP. Rozsáhlý projekt, na němž se podílelo několik renomovaných kurátorů spolupracujících se současnými umělci, si kladl za cíl představit klíčovou osobnost české historiografie dějin umění druhé poloviny 20. století jak optikou Chalupeckého aktivit na tuzemské umělecké scéně, tak skrze síť jeho mezinárodní spolupráce.
Anežka Hošková byla přímo oslovena kunsthistorikem Tomášem Pospiszylem, aby umělecky zareagovala na knihu Expresionisté od Jindřicha Chalupeckého. Hlavním tématem se pro Hoškovou stal charismatický spisovatel Ladislav Klíma – rozpolcená schizofrenní osobnost, která část svého díla spálila, a právě z této skutečnosti je odvozen i název díla Omnia flammis data – Vše je vrženo do ohně. Téma rozdvojeného portrétu Ladislava Klímy, zpodobněné autorskou vitráží, pak doplňují další významní literární matadoři, a to Jakub Deml, Jaroslav Hašek a Richard Weiner, kteří jsou v instalaci zachyceni v podobě akvarelových květin.
V čele jednoho z výstavních prostorů Projectroomu je umístěna další zásadní práce Hoškové, tematizující feministickou otázku. Jedná se o obraz Saint Agatha z roku 2016, vztahující se k rané křesťanské mučednici a patronce žen trpících rakovinou prsu. Sv. Agátě byla dle legendy uříznuta ňadra, symbol ženství a mateřství. Toto monumentální dílo pak doplňují další silné výpovědi v podobě pláten Analog Witch I a Analog Witch II, pracujících s magickými geometrickými liniemi ovlivněnými architekturou barokní gotiky i pohanskými rituály. De facto jde o hlubinnou práci se symboly, např. s ornamenty svastiky, jejíž temná energie je vesměs ironizována.
Vzhledem k tomu, že autorka se dlouhodobě zabývá duchem místa sakrálních staveb, rozhodla se i zde zareagovat na genia loci. Její výstava je tak otevřena pro instalaci díla, které bude vytvořeno na bázi výzkumu a bádání v rámci kutnohorského regionu s významným akcentem na prostor jezuitské koleje. Nově vzniklý artefakt inspirovaný Kutnou Horou bude instalován ještě v průběhu výstavy.
Doprovodný program:
Komentovaná prohlídka s umělkyní a kurátorkou – 12. 4. 2025, 15:00
Komentovaná prohlídka s umělkyní a kurátorkou – 31. 5. 2025, 15:00