František Štorm – Maldorör Disco
František Štorm. Pro znalce z oboru umění a grafického designu osobitý typograf, malíř, grafik, zakladatel legendární Střešovické písmolijny (nyní Storm Type Foundry) a respektovaná kapacita v oboru písma. Pro fanoušky hudby tvrdších žánrů solitér a experimentátor, hudebník i textař v jedné osobě, frontman kultovní blackmetalové kapely Master’s Hammer nebo jeden z trojice protagonistů dekadentního hudebního uskupení Mortal Cabinet. A zdaleka nejen to.
Mezi zvukem a znakem se otevírá široký prostor, v němž práce Františka Štorma, od mládí ukotvené v rodinném uměleckém zázemí, zanechávají nezaměnitelnou stopu. Celá řada různorodých a často zdánlivě protichůdných aktivit a zájmů prozrazuje už od 90. let nejen profesionalitu, lásku k řemeslu, respekt k historickým kořenům a zájem o dílo generačních předchůdců, ale také dlouhodobé zaujetí tématy spirituality i spiritismu, fantaskna, mysticismu a dekadence, kořeněné nemalou dávkou ironie a humoru. Rozkročení autora dokládá vedle jeho volné tvorby řada zakázek – originálních edičních počinů a ilustrací (ilustrace a typografická úprava Draculy B. Stokera, Deníku D. H. Thoreaua, Sebraných spisů H. P. Lovecrafta aj.), grafický design (loga, návrhy hudebních nosičů, práce pro pivovar Chříč, ale také pro farnosti v Sedlci, Bubenči nebo pro strahovské premonstráty), publikace vlastních odborných i beletristických textů (Eseje o typografii, Stavitelé) a samozřejmě písma – jedinečná, originální, navrhovaná přímo „na tělo“ různým kulturním, knižním, hudebním, ale i komerčním podnikům. A při vší mnohosti výjimečná citlivost a schopnost vytvářet a vázat obrazy, symboly a písmo s vhledem do historie i s pochopením pro představy a požadavky protějšku. S vášní a radostí z práce.
Název nejnovějšího hudebního a výtvarného projektu Františka Štorma Maldorör Disco spojuje zdánlivě nespojitelné – zcela v duchu příslovečného „náhodného setkání šicího stroje a deštníku na pitevním stole“. Nelze si nevšimnout drobné změny ve jméně Maldorör, evokující názvy metalových kapel – přehlasované ö tu můžeme chápat jako lišácké mrknutí bývalého frontmana blackmetalových Master’s Hammer. Nadsázku však cítíme v celém názvu. Maldoror byl stvořen jako prokletý zatracenec, vyvržený „pyšný anděl“, vtělené zlo. Je hlavním hrdinou kultovní knihy světové avantgardy – Zpěvů Maldororových Isidora Ducasse, známého pod pseudonymem Comte de Lautréamont. Temnotu spjatou se jménem Maldoror až nečekaně rozverně doplňuje termín disco – taneční žánr populární hudby 70. let spojený s rozšířením elektroniky a s bezstarostnými tanečními večírky. Spojení není náhodné; František Štorm ve svých hudebních experimentech s elektronikou pracuje a překvapivě přiznává respekt i k britskému popu 80. let.
Projekt Maldorör Disco kvasí zároveň na několika frontách – paralelně s hudebními experimenty, společnými zkouškami a demonahrávkami vzniká série divoce barevných psychedelických maleb, které tvoří podklad pro Štormovu autorskou grafiku celého projektu s výrazným podílem písma. Sám obrazy komentuje jako pokus zachytit energii a jedinečné ego jednotlivých hudebníků v sérii imaginárních portrétů s kapelníkem – dirigentem, a zároveň krotitelem šelem v čele. Své osobní zážitky a setkání s řadou podivuhodných osobností z undergroundové extrémní scény proměnil ve zlomek hudebního bestiáře, lekci z fantaskní zoologie, svědčící o bezprostřední osobní zkušenosti i ironickém nadhledu.