Tanec i malba akvarelem představují pro Kláru Stodolovou jedinečnou cestu vědomého ponoru do přítomnosti, který je společným jmenovatelem její práce i jejího intenzivního prožívání a bezprostředního vztahu ke skutečnosti.
Akvarel, který vyžaduje mimořádnou citlivost, talent a zkušenost, ale i pohotovost, otevřenost a schopnost reagovat na nečekané, se v Klářině tvorbě pojí neoddělitelně s prožíváním přírody. Ta jí přináší náměty, situace a události, které soustředěná pozorovatelka přijímá jako výzvu k práci, improvizaci i experimentu. Pohybuje se krajinou a ta se pohybuje v ní. Zachycuje proměny počasí, nenechává se omezovat podmínkami a maluje nejen štětcem, ale v podstatě vším, co příroda nabízí. Zásadní je pro ni voda; zve ji do tvůrčího procesu jako průvodkyni, partnerku i protihráčku, nechává ji na svých malbách mrznout i stékat, zkoumá její možnosti jako vitálního média, které má schopnost reagovat na naše myšlenky a emoce.
Pohyb je nejen bytostnou potřebou a nedílnou složkou Klářiny malířské práce, žádá si také svůj vlastní vyjadřovací prostor, který jí už osm let poskytuje Biodanza – integrační pohybový systém chilského psychologa, pedagoga a milovníka života Rolanda Tora Aranedy (1924–2010). Hlavní myšlenkou Biodanzy je sdílení prožitku tance a hudby ve skupině; postupné objevování a integrování vlastní přirozenosti vedoucí ke zdraví, otevřenosti, lásce a důvěře nejen v komunitě tančících, ale i v celém přístupu k životu. „Hlubiny nevědomí ukrývají mnoho, celou lidskou a osobní zkušenost, kosmické zákony, strachy i talenty. Tančit jejich zdravý potenciál znamená vynášet je na světlo vědomí vtělujícím způsobem,“ říká malířka a tanečnice v jedné osobě. Studijní cyklus završuje závěrečnou prací, která navazuje na teoretickou přípravu a praktické zkušenosti lektora – facilitátora Biodanzy. V Klářině případě se v této práci jedinečně protínají obě její vášně – tanec i malba. Jako reflexe studia a vlastních prožitků vznikly v jejím ateliéru rozměrné akvarely tancem ztvárněného Teoretického modelu Biodanzy, živlů a archetypů lidské zkušenosti, které sdílíme napříč generacemi i kontinenty. Malby, které nejsou ilustrací, ale kongeniálním osobním vyjádřením základních principů Torova systému, vystavuje autorka spolu s akvarely z plenéru.
Klára Stodolová (1977) vystudovala AVU (1996–2002, grafiku u Jiřího Lindovského a Vladimíra Kokolii i konceptuální tvorbu u Miloše Šejna). Vedle vlastní malířské tvorby vede soukromé kurzy akvarelu, v loňském roce vydala publikaci AKVAREL VY-HRA-ZEN, která seznamuje s touto technikou na principu hry. Osm let tančí a studuje Biodanzu, kterou zprostředkovává ve vlastním programu na pražské Dobešce.
Doprovodný program:
4. 10. 2025 /14:00 – workshop akvarelu
4. 10. 2025 /17:00 – komentovaná prohlídka výstavy s autorkou